Kompishäng och Sunnanö

Vilket härlig dag det blev idag. Vi hängde på kompisar och träffade lite grisar och får.

Efter det drog vi till skateparken och grabbarna åkte sparkcykel. Vi lunchade och fikade också så det blev några timmars kompishäng. Så mysigt 💙

Nu har vi packat ihop oss för lite häng på Sunnanö. Eller jag och grabbarna, Josef jobbar även den här veckan så han fick vara kvar hemma. Vi har ätit sommarsallad, badat och nu har vi myst in oss i soffan för att kolla på fotboll. Ska bli riktigt sköna dagar, med minimalt att göra.

Midsommar 2026

Vilken fantastisk dag det blev igår. Vi hade otroligt tur med vädret och allt flöt på precis som vi ville.

Vi började med att äta lite lunch, man kunde välja på grillkorv och matjessill och potatis. Så otroligt gott och somrigt. Efter det blev det blomplockning för att dekorera stången

Barnen fick äran att tillsammans resa stången och det skötte dem galant. Sen blev det dans vilket är barnens stora höjdpunkt. Minsta tjejen, Stacey skrattade hela tiden

Något av barnen satt koner runt stången efter. Vet inte om tanken var att bevara den som någon form av minnesmonument 😃

Vinnarna av kvällens femkamp

Vi körde sen femkamp. De lekar som vi hade var:

  • Tipspromenad
  • Kasta yxa
  • Lukta på burkar och gissa innehållet. Vi hade lagt i aceton, gorgonzola, vitpeppar, powerbait samt 5-56 🤣 Mycket skratt när de försökte lista ut vad som var i
  • Sant eller falskt, där man fick hålla en tumme upp eller ner beroende på om våra påståenden var sanna eller falska
  • Bygga så högt torn som möjligt att marsmallows och okokt spaghetti

Kvällens middag bestod av grillbuffe med olika potatissallader, fläskfilé och kycklingspett. Allt avslutades med en fantastisk god pinnociotårta med jordgubbar. Så perfekt somrigt som det kan bli. En riktig toppendag.

Idag har jag inte varit så stöddig. Fick till och med gå och blunda en stund mitt på dagen för jag hade sån huvudvärk 😂 Men nu är jag i form igen och laddar för kvällens fotbollsmatch 💙💛

Förberedelser

Idag började jag dagen med att åka till fritids och öppna 06:30. Stackars Ludvig som hade sin första sommarlovsdag men fick ändå kliva upp. Han var dock väldigt nöjd, få hänga med lite stora skolbarn. Sen blev det handling inför morgondagens firande och hem och jobba. Blev halvdag där det sista avslutades inför semestern.

Började fixa och förbereda maten och klä midsommarstången. Fick även upp tältet så nu är vi redo för fest imorgon.

Lukas hängde med sin absoluta favorit, Stacey. Tror också att kärleken är lite besvarad. Underbara kusiner 🩷

Nu blir det fotboll och mat från pizzerian. Känslan är att allt är under kontroll och nu börjar semester och lugnet. Fantastiskt 💙

Fotbolls VM

Nu närmar sig verkligen semestern, vilket ska bli så skönt. Imorgon är det också Ludvigs sista dag på förskoleavdelningen. Stort att byta, men också vemodigt. Det har varit helt magiskt där han varit nu, med pedagoger som är underbara. Den nya avdelningen kommer också att bli toppen, det är jag helt övertygad om.

Idag blev det VM på övervåningen. Dels är jag så trött så jag kommer förmodligen att somna innan matchen är slut och sen har jag ockuperat teven i vardagsrumme tillräckligt (det är nästan bara jag som tittar här hemma) 😂 Och jag kommer fortsätta att ockupera, för än är det inte slut. Många veckor med fotboll kvarstår 🤩

Grillad tonfisk med grönkål- och äppelsallad

Här kommer ett tips på en väldigt fräsch rätt att grilla till sommaren. Kräver minimalt med förberedelse också, så det är tacksamt. Dock bjuder inte vädret här hemma på någon grillfeeling just nu. Är grått och det regnar. Men det ska vända på torsdag och midsommar verkar bli hyfsat. Vi håller tummarna för det, då det är en så mysig dag om vädret är på vår sida.

Ingredienser 4 port:
400 g tonfiskfilé
3 msk olivolja
1 vitlöksklyfta
havssalt och nymalen svartpeppar
Sallad:
1 knippe grönkål
1 äpple, söt sort
2 stora morötter
2 salladslökar
Vinägrett:
1 citron, saften
2 msk äppelcidervinäger
3 msk honung
4 blad oregano
salt och nymalen svartpeppar
Sås:
100 g fetaost
3 msk crème fraiche
ca 15 thaibasilikablad

Gör så här:

  • Mixa ingredienserna till vinägretten.
  • Strimla grönkål, skiva äpplet, hacka salladslöken och riv morötterna grovt. Blanda med vinägretten och låt stå svalt i ca 30 minuter. Blanda då och då så att smakerna sätter sig.
  • Till såsen så finhackar du thaibasilikan. Blanda det med smulad fetaost och crème fraiche till en röra.
  • Dela tonfisken i fyra bitar om du har en hel. Krossa och finhacka vitlöken. Blanda den med olivoljan och pensla på tonfisken. Salta och peppra runt om.
  • Grilla tonfisken på hög värme i ca 2 minuter på varje sida så att den får fin färg men fortfarande har en rosa kärna i mitten.
  • Servera med salladen och såsen.

Vi hade även vinet Bread & Butter, ett Pinot Noir som var väldigt gott till.

Ha nu en fin vecka, själv laddar jag för slutspurten inför semestern som börjar på torsdag!

Dragon fruit mojito

Idag har det nästan regnat hela dagen. Vi passade då på att rensa garderober, både min och Ludvigs fick sig en omgång. Markerade även upp hyllor och torkade ur alla lådor. Så skönt när det är klart, och älskar ordningen som det blev. Nu gäller det bara att hålla i det och att allt hamnar på rätt plats.

För att ändå få lite sommarfeeling så gjorde vi en dragon fruit mojito till före-middagen drink. Blev väldigt gott och somrigt

Ingredienser 1 drink:

4 cl vit rom

1/4 röd drakfrukt

1,5 msk strösocker

1 lime, saften

Mynta

Is

Sodavatten

Gör så här:

  • Mixa drakfrukt, rom, socker och limesaft.
  • Häll över glas med is och mynta
  • Toppa med sodavatten

Nu ska vi tända grillen, Josef har lovat att ta grillningen i regnet. Det blir grillad tonfisk med äpple och kålsallad till middag.

Ha en fin lördag!

Skolavslutning

I onsdag var det äntligen dags för skolavslutning. Det var en kall och blåsig morgon, jag hade knälång klänning och frös hemskt mycket om benen. Men barnen var så fina och de sjöng så vackert. Får alltid en liten tår i ögat under skolavslutningen. Alla förväntansfulla och glada barn.

Mina var uppklädda och fina. Lukas valde en kostym som var så fin. Den var på hela dagen, även när vi var ut och åt på kvällen. Kul att han ville klä upp sig, det gör dagen ännu mer speciell.
Efter själva avslutningen åkte vi till glasskiosken i Romme och åt glass. Det var dock alldeles för kallt för att sitta ute och deras innemiljö är kanske inte den mysigast. Men barnen var glada över sin glass.

Dagen avslutades med middag på Pinchos, där vi även träffade min bror med familj. Rena familjekalaset. Sen dess har jag inte sett Lukas som har hängt hemma hos sin kusin i två nätter nu. Men nu ska jag strax hämta hem honom, så han får ladda om. För ikväll är det nämligen dags för studentfirande hos kompisfamiljen. Vi är så taggade ❤

Godaste mackan till utflykt

Vi testade en ny variant av macka som var så god. Perfekt att slänga ihop och ta med på sommarens badutflykter.

Vi köpte färdigt bröd från Coop, sen brer man på smör och röd pesto. Jag bredde på både botten och locket. Efter det lägger du på salami och taleggio. Slå ihop, ät och njut. Gott också att skära lite äppelklyftor till.

Nu ska vi plantera ut lite örter här hemma, pyssla och sen blir det middag på Pinchos ikväll. Måste ju fira sommarlovsbarnen 🥰

Husmorstips

Igår fick jag en sticka i foten på undersidan. En sån där envis sticka som verkligen satt som berget. Fick ut en del men resten gick av och satt en bit in. Valde då att testa ett gammalt husmorstips, man blandar bikarbonat med vatten till en pasta. Sen lägger man det vid ingången för stickan, på med ett plåster och låt det verka, gärna över natten. På morgonen var det bara att ta en pincett och dra ut stickan. Hur enkelt som helst. Trodde inte riktigt på det själv, men den kröp verkligen ut av bikarbonat. Så ett tips nu när sommaren är här, och även stickorna 🙂

Idag är Lukas på poolparty med klassen, en sista aktivitet tillsammans inför sommarlovet. Vi andra ska städa förskola och förbereda alla kläder till morgondagens skolavslutning. En av årets finaste dagar ❤

Göteborg och Arkens spa och hotell

I veckan så var jag på tjänsteresa ner till Göteborg. Vi bodde på Arken spa och hotell som är ett riktigt mysigt hotell mitt i industriområdet Arendal.

Vi hann med räkmacka vilket är ett måste, sen åt jag även en hel del god fisk. Vi tog en promenad vid Linné och Haga vilket var otroligt mysigt. Lite före värsta turistsäsongen men ändå varmt och skönt.

På onsdagen när vi var tillbaka på hotellet och satt och jobbade hördes ett väldigt dån. Vi trodde att det var åska, men det visade sig att det var ett tåg som spårade ur. Som tur var kom ingen till skada och de fick ordning på allt under kvällen. Men läskigt vilka krafter det blir.

Nu är jag dock hemma igen, och helgen består av bullbak och fotbollsmatcher 🥰